|
Patiënten met divertikels kunnen toch noten en maïs eten |
|
|
|
|
Geschreven door Tom
|
|
dinsdag 22 mei 2007 17:03 |
|
Divertikels zijn kleine uitstulpingen in de darmwand. Als deze divertikels gaan ontsteken dan spreekt men van diverticulitis. Men raadde in het verleden patiënten met divertikels aan om gevarieerd te eten, maar op te passen met noten, maïs en popcorn, omdat deze achter de divertikels zouden kunnen blijven steken en zo problemen zouden kunnen geven. Uit een studie van de University of Washington School of Medicine en de Harvard Medical School die voorgesteld werd op de Digestive Disease Week 2007 blijkt dat deze voedingsmiddelen eigenlijk niet vermeden moeten worden door patiënten met divertikels.
De studie duurde 18 jaar. In 1986 selecteerde men 47.228 Amerikaanse mannen tussen 40 en 75 jaar die geen divertikels hadden, geen darmkanker en geen IBD (ziekte van Crohn en colitis ulcerosa). Tijdens de 18 jaar durende opvolging, kregen 383 mannen bloedende divertikels en waren er 801 gevallen van diverticulitis. Bij de mannen met bloedende divertikels was er geen verband met het al dan niet eten van noten, maïs en popcorn. Men stelde vast dan mannen die vrij veel popcorn aten (minstens 2 keer per week) juist 28% minder kans hadden om diverticulitis te ontwikkelen dan mannen die amper of geen popcorn aten. Hetzelfde stelde men ook vast bij noten. Voor maïs was het effect verwaarloosbaar.
Ondanks dat men patiënten met divertikels aanraadt om op te letten met o.a. noten, is er schijnbaar niet echt een verband dat dit voor complicaties of ontstekingen zou gaan leiden, integendeel zelfs.
|
|
Laatst geupdate op zaterdag 19 september 2009 15:41 |